Позакласна робота

ПОЗАКЛАСНИЙ ЗАХІД ДЛЯ УЧНІВ 7 КЛАСУ
«ЮНИЙ ПІФАГОР»
Цілі:
навчальна: показати учням, що «у світі немає місця для негарної математики», надати можливість передати свої почуття через створення картин, читання віршів, виконання пісень, відчути ма­тематичну красу;
розвивальна: розвивати інтерес до матема­тики, бажання пізнавати нове, логічне мислен­ня, навички швидкої лічби, творчу активність;
виховна: виховувати естетичні смаки, впевненість у собі, вміння швидко та правильно приймати відпо­відальні рішення.
Обладнання: картини, створені учнями з ма­тематичних фігур; картина М.П.Богданова-Бєльського «Усна лічба», картини до віршів Т.Г. Шевченка «Садок вишневий біля хати» і «Мені тринадцятий минало»; набір чисел; кар­тки з оцінками, прямокутники, виготовлені з паперу; міліметровий папір.

ХІД ГРИ
Учитель. Ми сьогодні вам покажемо
Захід незвичайний.
У ньому є математичне
Та естетичне поєднання.
У грі «Юний Піфагор» беруть участь учні 7-го класу.
«Узори математика, так само, як узори ху­дожника чи поета, мають бути прекрасними; ідеї, так само, як кольори чи слова, повинні гармо­нійно відповідати одна одній. Краса є перша вимога: в світі немає місця для негарної мате­матики» [1].
Про естетичні правила математики заспіваємо пісню.
Частівки
 Математика — наука
Дуже строга й правильна.
Але вона свої має
Естетичні правила.
Графіки будуй красиво
Олівцем, лінійкою.
Транспортиром кут вимірюй,
Подружися з циркулем.
Якщо гарно побудуєш,
Не закреслиш, не затреш —
У світ чарівний помандруєш,
Щось цікаве ти знайдеш.
Нас оточують предмети —
Математика навкруг.
Ми ще зовсім не поети,
Та красу ми бачимо тут.
Пропорційні, симетричні,
Є у них властивості.
Математика - цариця
Знає всі їх цінності.
Логіка, краса та сила —
Ось її прикмети.
Всіх вона приворожила:
Мрійників, поетів.
Учитель. Познайомимося з вельмишановним журі. (Називає прізвища вчителів української мови та літератури, музики, образотворчого мистецтва та кращого учня школипереможця матема­тичних олімпіад.)
Правила гри
Щоб поставити учнів в однакові умови, їм у кожному ра­унді потрібно дати відповіді на однакову кількість запитань. За правильну відповідь учні одержу­ють прямокутники. Після закінчення кожного раунду кількість гравців зменшується на одно­го. Вибуває гравець, який набирає найменшу кількість прямокутників. Якщо таких гравців кілька, то вони виконують додаткове завдання: вибуває той, кого журі оцінить найменшою кількістю балів. У наступних раундах враховується кількість прямокутників, набраних за попередні раунди. Так переможцем стане найсильніший учасник гри, який і отримає титул «Юний Піфагор».
Отже, починаємо! Нехай переможе найсильніший!
А працювати будемо під таким девізом: «Ду­май швидко, обчислюй усно, відповідай точно!»
І РАУНД
1.                 Як називають науку, що вивчає властивості геометричних фігур?
(Геометрія)
2.                 Яке натуральне число найбільше?
(Не існує)
3.                 Знайдіть 10 % від 38.
(3,8)
4.                 Що важче: 1 кг огірків чи 1 кг пір’я?
(Однакові)
5.                 Чому дорівнює квадрат числа 11 ?
(121)
6.                 Скільки годин у добі?
(24)
7.                 Знайдіть значення виразу 37 : 0.
(Не має смислу)
8.                 Більше сторін у п’яти квадратів чи у п’яти трапецій?
(Однаково)
9.                 Скільки сотень у 59 десятках?
(5)
10.            Як називають першу координату точки?
(Абсциса)
11.            Назвіть найменше просте число.
(2)
12.            У двох класах 60 учнів. В одному на 8 учнів менше. Скільки учнів у кожному класі?                                                                                                   (26 і 34)
13.            Назвіть другий розрад числа першого класу.
(Десятки)
14.            Хто автор вашого підручника з геометрії?
(ПІБ)
15.            Яким приладом вимірюють кути?
(Транспортиром)
16.            Як називають прямі на площині, що не перетинаються?
(Паралельні)
17.            Скільки квадратних метрів в одному гек­тарі?
(10 000)
18.            Який кут більший від прямого у два рази?
(Розгорнутий)
19.            Як називають числа, які використовують для лічби предметів?
(Натуральні)
20.            Назвіть число, квадрат якого дорівнює 49.
(7)
21.            Чому дорівнює ׀17׀ ?
(17)
22.            Чому дорівнює 182 ?
(324)
23.            Чому дорівнює добуток 21*17*0*43*2,9?
(0)
24.            Чому дорівнює наближене значення числа з точністю до сотих?
()
25.            Що в геометрії позначають великими ла­тинськими буквами?
(Точки)
26.            Скільки всього двоцифрових чисел?
(90)
27.            На двох руках десять пальців. Скільки пальців на двадцяти руках?
(100)
28.            Як називають розділ геометри, у якому вивчаються фігури на площині?
(Планіметрія)
29.            Як у народі називають один ар?
(Сотка)
30.            Назвіть дерево, яке росте в наших садах і має маленькі кисло-солодкі червоні плоди ку­лястої форми.
(Вишня)
ІІ РАУНД
1 . Назвіть найбільший дільник числа 75.
                           (75)
2.                 Чи ділиться на три число 721?
(Ні)
3.                 Назвіть найбільше ціле від’ємне число.
(-1)
4.                 Скільки ніг у семи півнів і трьох Курей?
(20)
5.                 Чому дорівнює ?
(320)
6.                 Назвіть третій від кінця день тижня.
(П’ятниця)
7.                 Скільки діаметрів можна провести у колі?
(Безліч)
8.                 Як називають число, записане над рискою дробу? 
(Чисельник)
9.                 Розкладіть на множники вираз а2+2аb+b2.
((а+b)(а+b))
10.            Як називають твердження, що прийма­ють без доведення?
(Аксіома)
11.            Хто є автором підручника з алгебри, за яким ви навчаєтеся?
(ПІБ)
12.            Знайдіть НСК (15;20).
(60)
13.            Скільки діб у 120 годинах?
(5)
14.            Чому дорівнює сума кутів трикутника?
(180°)
15.            Назвіть дріб, обернений до дробу .
()
16.            Що більше: 73*72 чи 37*72 ?
(73*72)
17.            Скільки арів в одному гектарі?
(100)
18.            Як називають довжину перпендикуляра, опущеного з вершини трикутника на пряму, що містить протилежну сторону?
(Висота)
19.            Скільки місяців у році мають 31 день?
(7)
20.            Назвіть одноцифрове досконале число.
(6)
21.            Скільки дільників у числа 31?
(Два: 1 і 31)
22.            Як інакше називають корінь рівняння?
(Розв’язок)
23.            Як називають одночлени, що входять до складу многочлена?
(Члени многочлена)
24.           Чому дорівнює добуток ?
 (1)
25.            Як називають відрізок, у два рази більший від радіуса кола?
(Діаметр)
26.            Чи може у трикутнику бути два тупих кути?
                                          (Ні)
27.            Як називають будівлю, яку діти швидко зображають з трикутника та прямокутників?
(Хата)
III РАУНД
1.                 Назвіть дріб, протилежний дробу.
()
2.                 Скільки розрядів має кожний клас чисел?
(Три)
3.                 Який знак має ордината точки, що знахо­диться у третій координатній чверті?
(Мінус)
4.                 Назвіть найбільше трицифрове число, що ділиться на 5.
(995)
5.                 Як називають промінь, що виходить з вер­шини кута і ділить його навпіл?
(Бісектриса)
6.                 Скільки прямих можна провести через одну точку?
(Безліч)
7.                 Знайдіть 25 % від числа 1200.
(300)
8.                 Знайдіть 652.
(4225)
9.                 Знайдіть доповнення дробу  до 1.
()
10.            Чому дорівнює частка 1:  ?
()
11.           Дві прямі перетинаються. Як називають рівні кути, що при цьому утворюються?
(Вертикальні)
12.            Скільки десятків буде, якщо помножити сім десятків на п’ять десятків?
(350)
13.            Який кут утворюють годинна та хвилин­на стрілки о 18 год. вечора?
(Розгорнутий)
14.            Знайдіть НСД (20; 15; 30).
(5)
15.            Назвіть найбільше одноцифрове просте число.
(7)
16.            У якого чотирикутника паралельні тільки дві сторони?
(У трапеції)
17.            Як називають дріб, у якого чисельник мен­ший від знаменника?
(Правильний)
18.            Хто перший ввів систему координат на площині?
(Р.Декарт)
19.            За якою формулою обчислюють площу круга?
()
20.            Як називають кути, що мають спільну сто­рону і сума яких дорівнює 180° ?
(Суміжні)
21.            Скільки кінців у 3,5 палиць?
(8)
22.            Як називають суму довжин сторін пара­лелограма?
(Периметр)
23.            Яка наука розвиваюся як наука про рівняння?
(Алгебра)
24.            Хто пізнає світ теорем,
                 Кораблі водить у міфі синім,
                 Хто управляє ЕОМ?
                Скажіть же, хто це?
(Людина)
IV РАУНД
1.                 Як називають трикутник, у якого бічні сто­рони рівні?
(Рівнобедрений)
2.                 Чому дорівнює добуток взаємно оберне­них чисел?
(1)
3.                 Скільки грамів у 0,7 кг?
(700)
4.                 Чому дорівнює одна четверта частина числа у відсотках?
(25 %)
5.                 Назвіть градусну міру найбільшого кута прямокутного трикутника.
(90°)
6.                 Одне яйце варять 4 хв. Скільки хвилин потрібно, щоб зварити 5 яєць?
(4 хв)
7.                 В одній сім’ї два батьки і два сини. Скільки всього людей?
(Троє: дід, батько, син)
8.                 Мотоцикліст їхав у село. Дорогою він зустрів три легкових автомобілі та одну ван­тажівку. Скільки видів транспорту їхало у це село?
(Один)
9.                 Летіло п’ять качок. Три качки мисливець підстрелив. Скільки птахів залишилося?
(Три)
10.            На дереві сиділо п’ять ворон. Після вистрілу одна ворона впала. Скільки ворон зали­шилося на дереві?
(Жодної)
11.            Чи може дощ іти п’ять днів підряд?
(Не може, бо між ними ніч)
12.            Два у квадраті — чотири, три у квадраті — дев’ять. А чому дорівнює кут у квадраті?
(90°)
13.            Які основні розділи математики вивча­ють у школі?
(Алгебра та геометрія)
14.            У сім’ї три сини, кожен з яких має по одній сестрі. Скільки дітей у сім’ї?
(Четверо)
15.            У кімнаті горіло п’ять свічок. Дві свічки погасли. Скільки свічок залишилось через пев­ний час?
(Дві, бо інші згоріли повністю)
16.            Яке трицифрове число має найменшу кількість букв у слові, що йому відповідає?
(Сто)
17.            Скільки розв’язків має рівняння 0*х=0?
(Безліч)
18.            Якою цифрою закінчується число 768?
(6)
19.            «Якщо три сторони одного трикутника дорівнюють відповідно трьом сторонам друго­го трикутника, то такі трикутники рівні». Назвіть порядковий номер цієї ознаки рівності трикут­ників.
(Третя)
20.            Яку геометричну фігуру, крім Трикутни­ка, позначають Трьома великими латинськими буквами?
(Кут)
21.            Назвіть предмет побуту на чотирьох ніжках, який дає уявлення про площину.
(Стіл)
V РАУНД
1.                 Як називають геометрію, що вивчається у школі?
(Евклідова)
2.                 Як називають рівняння, що мають одна­кові розв’язки, або які не мають розв’язків?
(Рівносильні)
3.                 Які числа в давнину вважали несправжні­ми?
(Від’ємні)
4.                 Як називають третій степінь числа?
(Куб)
5.                 Скільки діагоналей має трапеція?
(Дві)
6.                 Чому дорівнює квадрат числа 14?
(196)
7.                 Знайдіть 25 % від числа 44.
(11)
8.                 Який кут більший за 90° і менший від 180°?
(Тупий)
9.                 Як називають рівняння виду ах=b
(Лінійне)
10.            Назвіть найбільше двоцифрове просте число.
(97)
11.            Як називають число, яке ділиться на кожне з даних чисел без остачі?
(Спільне кратне)
12.            Як називають дев’яту аксіому планіметри?
(Аксіома паралельних прямих)
13.            Як називають результат, одержаний під час виконання дії ділення?
(Частка)
14.            Скільки прямих можна провести через дві точки?
(Одну)
15.            Яка тварина завжди має при собі гроші і скільки?
(Свиня: п’ятак)
16.            Який прилад використовують для побудови кругів?
(Циркуль)
17.             Чому дорівнює  ?
()
18.            Що спільного між рівнянням, що має роз­в’язок, і деревом?
(У них є корінь)

VI РАУНД
1.                Назвіть давньогрецького вченого, який при­думав відомий спосіб знаходження простих чи­сел.
(Ератосфен)
2.                 Як називають частину теореми, у якій го­вориться про те, що дано?
(Умова теореми)
3.                 Як називають рівність двох відно­шень?
(Пропорція)
4.                 Як називають число, що знаходиться ділен­ням суми чисел на їх кількість?
(Середнє арифметичне)
5.                 Скільки секунд має одна година?
(3600 с)
6.                 Як називають прямокутник з рівними сто­ронами?
(Квадрат)
7.                 Який кут описує годинна стрілка за одну годину?
(30°)
8.                  Який знак має непарний степінь від’ємного числа?        
(Мінус)
9.                 Скільки граней має прямокутний парале­лепіпед?
(Шість)
10.            Як називають числовий множник буквеного виразу?
(Коефіцієнт)
11.            Хто створив посібник з математики під назвою «Начала»?
(Евклід)
12.            У якій координатній чверті лежить точка (-3; -5)?
(У третій)
13.            Чому дорівнює 1 де3 ?
(Одному літру)
14.            Наскільки швидкість човна за течією річки більша від швидкості човна проти течії?
(На подвоєну швидкість течії річки)
15.            Назвіть слово, у якому сім букв «я».
(Сім’я)
VII РАУНД
1.                 Знайдіть значення виразу х3: х3.
(1)
2.                 Що означає слово «геометрія» а перекладі з грецької мови?
(Землемірство)
3.                 Який знак слід поставити між двома трійка­ми, щоб отримати число більше за три, але менше за чотири?
(Кому)
4.                 Один із суміжних кутів дорівнює 95°. Чому дорівнює другий кут?
(85°)
5.                 Як називають число, на яке всі дані числа діляться без остачі?
(Спільний дільник)
6.                 Як називають частину теореми, у якій го­вориться про те, що має бути доведено?
(Висновок теореми)
7.                 Назвіть корені рівняння (х -2)(х+3) =0.
(2, -3)
8.                 Назвіть градусну міру кутів рівностороннього трикутника.
(60°)
9.                 Яке слово має більше букв: «арифметика» чи «математика»?
(Однаково)
10.            Пара коней пройшла 10 км. Скільки кіло­метрів пройшов кожен кінь?
(10 км)
11.            Скільки центнерів в одній тонні?
(10)
12.            Що є на небі, на естраді і часто запису­ють у математичних виразах між числами, які необхідно порівняти?
(* зірочка)
VIII РАУНД
1.                 Яке просте число знаходиться між числа­ми 110 і 115?
(113)
2.                 Скільки голосних звуків у слові «геомет­рія»?
(5)
3.                 Чому дорівнює (-0,8)2?
(0,64)
4.                 Яке з понять точка, пряма, відрізок, пло­щина - не належить до основних у геометрії?
(Відрізок)
5.                 Щука важить стільки, скільки важить 1 кг і пів щуки. Скільки важить щука?
(2 кг)
6.                 Як називають цифру або кілька цифр, які повторюються в одній і тій самій послідовності у нескінченному десятковому дробі?
(Період)
7.                 Дією якого ступеня вважають піднесення до степеня?
(Третього)
8.                 Як називають сторони граней прямокут­ного паралелепіпеда?
(Ребра)
9.                 Як називають конкурс, що проводиться щорічно у нашій школі у березні, де визначається кращий виконавець української пісні?
(«Український соловейко»)
Після кожного раунду учні, що вибувають із гри, демонструють власні картини.
На дошці прикріплюються таблички зі словами-відповідями до останніх завдань раундів. Так утворюється набір слів: вишня, хата, люди­на, стіл, сім’я, зірочка, соловейко.
ФІНАЛЬНИЙ РАУНД
1.                 Як називають першу математичну книж­ку, надруковану слов’янською мовою?
(Арифметика)
2.                 Чому дорівнює 1 ярд?
(91 см)
3.                 Який числівник неодноразово зустрічається у пісні «Калина», що співає Софія Ротару?
(Одна)
4.                 У назві Якої військової пісні зустрічається числівник «три»?
(«Три танкісти»)
5.                 Як називають плоскі многокутники дея­ких видів геометричних фігур?
(Грані)
6.                 Як називають натуральне число, яке дорів­нює сумі своїх натуральних дільників, за ви­нятком самого себе?
(Досконале)
7.                 Хто автор картини «Усна лічба»?
(М.П. Богданов-Бєльський)
8.                 Хто автор слів «З лану за папером і олів­цем не побіжиш. Задачі слід розв’язувати усно» [2]?
(С.О.Рачинський)
9.                 Як називали першу обчислювальну маши­ну (XVIII ст.), за допомогою якої можна було виконувати чотири математичні операції: додавання, віднімання, множення та ділення?
(Арифмометр)
10.            Назвіть ім’я давньогрецького вченого, який створив посібник з математики під наз­вою «Начала».
(Евклід)
11.            Назвіть релігійне свято, яке відзначаєть­ся у березні (14 березня) і кількість букву цьо­му слові є одноцифровим досконалим числом.
(«Явдоха»)
12.           Назвіть вірші Т.Г.Шевченка, до яких на­мальовано картини?
(«Мені тринадцятий минало...», «Садок вишневий коло хати»)
13.            Яке натуральне число зустрічається у книзі С.О.Рачинського, яка вийшла у 1891 році?
(1001)
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ (ДЛЯ ГРАВЦІВ, ЩО НАБРАЛИ ОДНАКОВУ КІЛЬКІСТЬ БАЛІВ)
1.                 Назвіть найбільше приказок і прислів’їв, які містять числівники.
2.                 Назвіть найбільше загадок, які містять чис­лівники. ...
3.                 Заспівайте уривки з пісень, які містять чис­лівники.
4.                 Виразно прочитайте числовий вірш, що написаний на дошці. Слідкуйте за культурою мовлення.
714; 15; 12 047;
13; 318; 140; 327;
7; 128; 220; 170; 145;
615; 3; 120;
715; 18;
2       000 035.
5.                 Заспівайте за числами, що записані у по­передньому завданні, пісню.
6.                 Побудуйте малюнок на площині за зада­ними координатами:
а) (0; 0), (-1; 1), (-3; 1), (-2; 3), (-3; 3), (-4; 6), (0; 8), (2; 5), (2; 11), (6; 10), (3; 9), (4; 5), (3; 0), (2; 0), (1; -7), (3; -8), (0; -8), (0; 0); (3; 10).
(Страус)
б) (4; 7), (5; 8), (6; 8), (8; 9), (9; 9), (7; 8), (9; 8), (6; 7), (7; 6), (9; 6), (11; 5), (12; 3), (12; 2), (13; 3), (12; 1), (7; 1), (9; 2), (8;3), (6; 1), (5; 1), (6; 2), (6; 3), (5; 6), (4; 6), (4; 7), (5; 7).
(Заєць)
ПІДСУМКИ ГРИ
Учитель. Перед тим, як привітати перемож­ця, упевнимося, що ми справді досягли постав­леної мети.
По деталях, по частинах —
Так ви створювали картини.
Картини незвичні, красиві, математичні!
Подивіться на слова, записані на дошці: вишня, хата, людина, стіл, сім’я, зірочка, соловейко. Скажіть, до якого вірша Т.Г.Шевченка можна було б створити картину за цими словами.
(«Садок вишневий коло хати»)
Що під словом «людина» ми уявляємо у вірші?
(Плугатарі, дівчата, матері)
З чим асоціюється слово «стіл»?
(З вечерею)
Описане у вірші відбувається в селі, а що там — за селом? (Звертається увага щ картину до вірша Т.Г.Шевченка «Мені тринадцятий минало»). А за селом хлопчик пасе ягнят.
Подивимося на математичні картини, які ви створили. Гарні, чи не так?
Як ви гадаєте, ми довели, що «у світі немає місця для негарної математики»? І за словами Я.Снядецького, «... палац цієї володарки ото­чено тернистими заростями, і, щоб досягти його, кожному доводиться пробиратися крізь хащі. Випадковий мандрівник не виявить у палаці нічо­го привабливого. Краса його відкривається лише розуму, що любить істину та загартований в бо­ротьбі з труднощами, і такому, який свідчить про незвичайну схильність людини до заплутаних, але невичерпних і піднесених розумових насалод»
Усі учасники одержують у подарунок лінійки - прилад для естетичного оформлення малюнків з математики, для підкреслювання, виконан­ня схем з української мови тощо.
Переможцю присвоюється титул «Юний Піфагор». Він нагороджується грамотою, «золотою ме­даллю». А гостям вручаються кулі, виготовлені учнями.
А вам даруємо ці кулі незвичні –
Красиві й водночас математичні.
На закінчення пропонуємо жартівливу ма­тематичну пісню, що виконує учениця нашого класу.
Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені цей трикутник (показує хустинку, складену у двоє)
Ось він на мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правди казати!

Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені прямокутник (показує шарф)
Ось він на мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правди казати!

Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені круг чарівний (показує дзеркало) –
Ось він при мені!
Щоб я йога голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правди казати!

Як поїхав мій миленький
На базар до рідні,
Купив мені призму гарну (показує олівець для фарбування очей) —
Ось вона при мені!
Щоб я його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Ой не буду голубом звати,
Ой не буду правди казати!

Як поїхав мій миленький
 На базар дорідні,
Купив мені цей комп’ютер –
Ось він при мені!
Щоб його голубом звала,
Щоб я йому правду казала!
Буду його голубом звати,

Буду йому правду казати!


Фотозвіт








Інші сценарії позакласних заходів

Що? Де? Коли? (7 клас)
Брейн-ринг (8 клас)
Містер і місіс математика (10 клас)
Сильна ланка (10-11 класи)

Немає коментарів:

Дописати коментар