Тема: ВЛАСТИВОСТІ КУТІВ, УТВОРЕНИХ У РЕЗУЛЬТАТІ ПЕРЕТИНУ
ПАРАЛЕЛЬНИХ ПРЯМИХ СІЧНОЮ
Цілі:
навчальна: ознайомити учнів з доведенням
властивостей кутів, утворених у результаті перетину паралельних прямих січною;
формувати вміння і навички застосовувати властивості кутів для розв'язування
задач; ознайомити учнів з поняттям оберненої теореми, доведенням від
супротивного;
розвивальна: розвивати логічне мислення; сприяти пізнавальному інтересу й інтересу до
геометрії, її історії;
виховна: стимулювати мовленнєву активність.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання: мультимедійна система,
презентація до уроку, креслярські інструменти, картки-конструктори.
ХІД УРОКУ
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Учитель. Розпочинаємо урок геометрії і,
керуючись словами Миколи Івановича Лобачевського, що «все в природі має бути виміряне, все має бути
пораховане», вирушимо дорогою знань.
Я пропоную сьогодні на цьому
шляху зробити такі зупинки:
- Підготовча зупинка
- Дослідницька зупинка
- Історична зупинка
- Зупинка доведень
- Зупинка закріплення
- Підсумкова зупинка
— Заперечень немає?.. Тоді в дорогу.
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Зупинка «ПІДГОТОВЧА»
Учитель. На цій зупинці повторимо назви
і розташування кутів, утворених у результаті перетину двох прямих січною;
пригадаємо ознаки паралельності прямих.
Що я тримаю в руках? (Мікрофон) Кому я його запропоную, той має дати інтерв'ю.
1. Висловте свої думки з приводу кутів, зображених на дошці. (Можна уточнювати, але не повторювати висловлювання товариша.)
2. Що ви можете сказати про прямі а, b, с.
III. МОТИВАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Що вам допомагало визначати паралельність прямих?
Можемо зробити висновок. Сфера використання ознак паралельності прямих — доведення
паралельності прямих або визначення паралельних прямих з множини пар прямих.
А якщо за умовою задачі відомо, що прямі паралельні? Причому їх перетинає
січна і утворюються кути. Якщо ми знатимемо властивості цих кутів, то зможемо
розв'язати багато різноманітних задач і довести теореми. Отже, мета уроку —
дізнатися, які властивості мають кути, утворені в результаті перетину
паралельних прямих січною. Ми повторили назви і розташування кутів, утворених
у результаті перетину двох прямих січною, пригадали ознаки паралельності
прямих, визначили сферу їх застосування, визначили мету і тему уроку і готові
перейти до наступної зупинки.
IV. ВИВЧЕННЯ
НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Зупинка «ДОСЛІДНИЦЬКА»
Учитель. Я роздаю вам завдання. Вам потрібно, чітко дотримуючись
інструкції, побудувати і провести дослідження кутів, утворених у результаті
перетину паралельних прямих січною, і записати висновок згідно зі зразком. Час
виконання — 1,5 хв. Можна радитися в межах завдання одного кольору, щоб
сформувати спільну думку.
Практична робота
1. Проведіть довільну пряму b.
2. Позначте точку А, що не належить цій прямій.
3. Через точку А за допомогою косинця та лінійки побудуйте пряму а, паралельну
b.
4. Проведіть січну.
5. Позначте: внутрішні різносторонні кути цифрами 1 і 2; внутрішні
односторонні — 1 і 3; відповідні — 4 і 3.
6. Виміряйте їх за допомогою транспортира.
7. Зробіть висновок для кожного випадку.
Учитель. Група, у якої були зелені картки
(досліджували внутрішні різносторонні кути), якого ви дійшли висновку? Як
позначають рівні кути на рисунку? Скільки пар рівних внутрішніх різносторонніх
кутів ви бачите? Позначте на своїх рисунках пару різносторонніх тупих кутів
однією рисочкою, а пару гострих — двома. Перевірте правильність позначок,
звіривши свої записи із записами на дошці.
А тепер учні групи, у якої були жовті картки (досліджували внутрішні
односторонні кути), сформулюють свої висновки щодо внутрішніх односторонніх
кутів.
Група з червоними картками, що ви нам повідомите про відповідні кути?
Позначте рисочками відповідні кути. Перевірте правильність позначок,
звіривши свої записи із записами на дошці. Допишіть ті висновки, яких не
вистачає у вашому зошиті.
Отже, завдяки проведеному досліду ми дійшли такого висновку: «Якщо
паралельні прямі перетинає січна, то внутрішні різносторонні і відповідні
кути рівні, внутрішні односторонні кути в сумі становлять 180°».
Ми провели велику дослідницьку роботу і можемо рушати до наступної зупинки.
Зупинка «ІСТОРИЧНА»
Історична довідка
Якщо повернутися до III ст. до н. е. до Александрії, на територію сучасного
Єгипту, ми потрапимо до Мусейону — наукового центру, де працювали запрошені з
усього світу найвидатніші вчені з різних галузей наук. Започаткував там свою
школу і грецький математик Евклід. Для своїх учнів він вирішив створити
підручники, об'єднавши в них усі відомі на той час геометричні факти,
установивши між ними логічні зв'язки, доповнивши своїми понад чотирма сотнями
доведень і аксіом. Так з'явилися 13 книг — сувоїв, які він назвав «Начала».
Одна із таких аксіом носить ім'я свого творця аксіома Евкліда: «Через
точку, що не лежить на прямій, можна провести тільки одну пряму, паралельну
поданій». Ця аксіома йшла до нас 23 сторіччя!
— Давайте разом прочитаємо аксіому Евкліда і вирушимо на наступну зупинку.
Зупинка «ДОВЕДЕНЬ»
Учитель. Ми «відкрили» теореми про властивості
кутів, утворених перетином паралельних прямих із січною, а теореми — речення,
які потребують доведення. Зараз з вашою допомогою ми доведемо одну з теорем.
Теорема. Якщо прямі паралельні, то в результаті перетину їх
січною вони утворюють рівні внутрішні різносторонні кути.
Припустимо, що кут CAB не дорівнює куту ACD.
Проведемо АО так, щоб кут CAО = кутуACD.
За ознакою паралельності прямих AO || CD, але за умовою АВ || CD.
Отже, маємо: через точку А проходять дві прямі, паралельні прямій CD, що суперечить аксіомі Евкліда.
Отже, припущення неправильне, тому кут CAB = куту ACD, що й потрібно було Довести.
Учитель. Оскільки теорему доводили способом
від супротивного, а ви з таким способом зустрічаєтеся лише вдруге, я повторю
схему доведення.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ
ЗНАНЬ
Знайдіть:
1) кут 8 + кут 3;
2) кут 4 -кут 5;
4) кут 7 - кут 2.
2. Дано: а || b, с — січна (рис). Знайдіть кут 1 + кут 2+ кут 5.
Учитель. Молодці, ви добре впоралися із
завданням, можна підбити підсумок уроку.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Зупинка «ПІДСУМКОВА»
1. Якою була мета нашого уроку і чи досягли ми мети?
2. Хто й на якій зупинці хотів би побувати на наступних уроках?
3. Порадьтеся, хто в парі краще працював, на яку оцінку заслуговує, чому.
Немає коментарів:
Дописати коментар